Урок малювання 4 клас Вчитель: Гурчак Лариса Володимирівна
Тема. Казка і фантазія в народній
творчості. Казкові звірі, істоти та образи фантазії в
творчості народних майстрів України. Створення образу фантастичної істоти в техніці за вибором.
Мета. Продовжити знайомити учнів із творцями прекрасного і
величного. Ознайомити
дітей із життям і творчістю видатної української Художниці
– М. О. Примаченко. Розширювати пізнавальні можливості
школярів. Розвивати творчу уяву і власні творчі здібності.
Виховувати у дітей бажання дізнаватись про видатних людей, творчість
яких визнана в усьому світі; виховувати естетичні смаки.
Обладнання. Портрет М. О. Примаченко,
репродукції картин «Гороховий зві», «Звір гуляє»,
«Фантастичний звір», «Дикий чаплун», «Бичок-третячок», білий папір,
акварельні фарби, пензлі, ТЗН.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Психологічна розминка.
-
На сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні:
Голова – ми будемо думати, фантазувати, очі – ми
будемо дивитися, вуха – слухатимемо, уста – будемо говорити, посміхатися,
відповідати, руки – будемо творити. А навіщо нам серце?(Відповіді дітей)
Так, щоб відчути ним щось нове і
неповторне – красу, допитливість і творчість. Мудрий письменник Сент-Екзюпері
говорив:»Шукати треба серцем, без нього найголовнішого не побачиш, і не
відчуєш, і не зрозумієш…».
Тож сьогодні на уроці мені б дуже хотілося
побачити саме таку роботу, в яку ви вкладете не тільки свої вміння, а й душу,
фантазію.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Книга – одна з найулюбленіших речей школярів. Вона є не лише джерелом
знань, а й добрим другом, порадником та вчителем. Народна мудрість говорить –
«Книга вчить як на світі жить». У вас удома є багато книжок з казками.
-
Що вам найбільше подобається в них?
-
Чим, окрім текстів, вона вас приваблюють?
У чарівних казках дійовими особами часто є звірі
та птахи. Поведінкою та характером вони дуже нагадують людей. А ще в казках
діють небачені фантастичні істоти. Так, саме істоти, а не образи якихось
конкретних тварин.
Художники-ілюстратори та народні майстри
допомагають нам уявити казкових тварин та істот.
-
Що таке декоративно-прикладне мистецтво?
(Мистецтво
створювати або прикрашати речі побуту. Слово «прикладний» означає, що вироби
призначені для користування ними; «декоративний» – що вироби самі є прикрасою
чи оздобленням чогось: інтер'єру кухні, кімнати, будинку чи подвір'я)
ІІІ.
Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на
уроці ми також уявимо себе художниками-фантастами і будемо створювати
фантастичних, неповторних, чарівних, казкових «диво-звірів».
ІV. Пояснення нового
матеріалу.
1. Пригадайте, яка українська художниця полюбляла
фантазувати, створювати нові образи: незвичні, небезпечні, казкові.
У нас працює «Довідкове бюро».Учениці нашого класу
ознайомлять вас із творчістю видатної народної художниці М. О. Приймаченко.
Приймаченко
Марія Овксентіївна – українська народна художниця, представниця «народного
примітиву» («наївного мистецтва»); лауреат Національної премії України ім. Т.
Г. Шевченка. Народилася в с. Болотня на Київщині, де і провела все життя. Марія
Приймаченко зробила вагомий внесок у розвиток українського декоративного
мистецтва. Її роботи передають красу навколишнього життя – радість праці та
буяння природи, вони сповнені казковістю, пісенністю. Невід’ємною частиною змісту
картин є такі ж самобутні авторські підписи у вигляді віршів, приказок, притч.
Тема
радості буття («Людям на радість» - одна з її найвідоміших серій) поєднується з
темою смутку (у багатьох роботах бачимо зображення уквітчаної, увішаної
рушниками могили). Загальнолюдська тема боротьби добра і зла проходить через
усю її творчість, причому добро завжди перемагає.
1986 року
художниця створила вражаючу «чорнобильську» серію (Болотня знаходиться майже у
30-кілометровій зоні). Народний самородок відкрили професійні художники.
Відтоді її твори з незмінним успіхом експонували на виставках у Парижі,
Варшаві, Софії, Монреалі, Празі, Києві, Відні, Будапешті, Кракові, містах
Португалії, Бельгії, Данії.
У
«Всесвітній енциклопедії наївного мистецтва» Марія Приймаченко представлена як
одна із зірок першої величини.
- В її роботах часто можна побачити
чудернацьких тварин. Здається вони ніби щойно зійшли з книжкових сторінок.
На
картинах Марії Приймаченко живуть небувалі, часом химерні, образи, які щедро
випромінюють енергію доброти та наївного
зачудування світом.
«Звірина
серія» Марії Приймаченко – явище унікальне і не має аналогів ні у вітчизняному,
ні у світовому мистецтві. Фантастичні звірі – це витвір уяви Марії Приймаченко.
Таких звірів не існує в природі – порівняння тут зайві.
А ось
«Дикий чаплун» - від слова «чапати». Таку назву придумала Примаченко,
акцентуючи увагу на лапах звіра, що здатні продиратися не лише крізь вільхові
зарості, а й крізь таємничі хащі життя.
Вогняний
бичок дивиться на нас круглими здивованими очима з полотна «Бичок-третячок».
Його очі, єдині дві білі цятки на всій картині, привертають нашу увагу,
оскільки різко контрастують з чорним тлом полотна. Подивіться уважно, які
цікаві візерунки на голові, тулубі та ногах бичка. Довгі зелені роги бичка
майже утворюють коло; чудернацький хвіст схожий на рослину та гілку з квітами.
Марії Приймаченко постійно виражає відчуття
радості, життя, красу руху. Тому й композиції свої створює асиметричними.
-
А що таке асиметричність?
-
Якщо симетрія – це чіткий порядок у розташуванні,
поєднанні елементів композиції, то відсутність будь-якої симетрії називають
асиметрією.
Асиметрія завжди надає будь-якій формі динаміку,
виявляє її здатність до руху. Тому принцип асиметрії лежить в основі зображення
предметів, які рухаються, або предметів, у яких треба показати внутрішню
енергію життя.
Погляньте ,
як передана енергія руху в цих композиціях («Молодий ведмідь по лісу ходить»,
«Вершниця», «Рожева мавпа»).
V. Фізкультхвилинка для очей, пальців рук.
№ 1.
· поворот зап’ястя руки
вправо-вліво;
· поворот великих пальців
один навколо одного, інші пальці – у кулачок;
· оберти рук навколо одна
одної;
· згинання почергово
великих пальців рук, потім вказівних, середніх, безіменних, мізинців (і у
зворотному порядку).
· № 2.
· Поставити лікті на парту,
обертати кисті рук в різних напрямках.
· Витягнути руки, скласти
разом долоні, розводити їх у сторони.
· Поставити лікті на парту,
скласти разом долоні, зводити і розводити складені разом пальці.
2. Практична робота «Диво-звір».
Добро і
радість на картинах художниці перемагає зло і від цього на душі стає тепло і
спокійно, а ще з’являється бажання творити. І сьогодні ми теж спробуємо
створити фантастичний образ диво-звіра в техніці плямографії. Але ми не самі
будемо фантазувати, а разом із нашими гостями. А потім влаштуємо виставку
фантастичного зоопарку, та подивимося якими рисами ви наділили своїх героїв.
Для роботи
нам знадобляться: білий папір, акварельні фарби, трубочка та баночка з водою.
- Розведену
водою фарбу рясно набираємо м’яким пензлем і ставимо пляму на аркуш паперу.
- Нахиляючи
аркуш у різні боки, подмухаємо, щоб вона розтеклася. Окремі краплі мають
залишити деталі. Для цього дмухаємо крізь трубочку. Пляма стає схожою на
казковий образ. Поміркуймо, як його можна назвати. Домальовуємо потрібні
деталі, щоб перетворити випадкову пляму на певний образ.
(Практична робота виконується під музичний
супровід).
VІ. Підсумок уроку. Виставка та оцінення робіт.
-
Сподіваюсь, ви вдовольнили своє бажання творити, фантазувати. Здається, що ми
потрапили до фантастичного зоопарку. Поглянемо, яких звірів ви створили.
·
Яку композицію називають асиметричною?
·
Що характерно для асиметричної композиції?
·
Які образи в асиметричних композиціях вам сподобались найбільше?
·
В якій техніці ви створили образ диво-звіра?
·
Що сподобалося на уроці?
Сьогодні ми
ще більше дізнались про творчість геніальної художниці Марії Примаченко,
спробували розібратися, що несуть у собі фантастичні образи звірів: добрі вони
чи лихі, спокійні чи небезпечні
|